Brownies dan Bars

Dark Chocolate Brownies with Espresso Chocolate Chip Frosting

Bahan-bahan brownies:
2/3 cawan (67g) serbuk koko
1+1/2 cawan (300g) gula
1/2 cawan (80g) gula aising
3/4 sudu teh garam
1 cawan (140g) tepung serbaguna
1 sudu besar serbuk espresso
1 cawan (120g) pecan atau walnuts yang sudah disangai dan dicincang kasar
1 cawan semisweet coklat cip
1/2 cawan minyak jagung
2 sudu besar air atau bancuhan kopi
3 biji telur gred A

Bahan-bahan Espresso coklat cip frosting:
3/4 cawan (180g) butter,suhu bilik
3/4 cawan (95g) powdered sugar
1/2 sudu teh vanila ekstrak
2 sudu teh ekstrak kopi

Cara-cara:
-Cara buat brownies: Panaskan oven 175 celcius.Alaskan loyang bentuk 4 segi saiz 8 inci atau 9 inci dengan parchment paper.
-Dalam mangkuk,masukkan serbuk koko,gula,garam,tepung,serbuk espresso,pecans/walnuts dan coklat cip.
-Masukkan minyak,air/bancuhan kopi dan telur.Kacau sebati.Tuang adunan brownid dalam loyang.Bakar brownies selama 40-45 minit jika guna loyang saiz i inci atau 33-35 minit jika guna loyang saiz 9 inci.Sudah masak, keluarkan dari oven dan sejukkan atas redai.
-Cara buat espresso coklat cip frosting: Menggunakan mixer putar butter dengan kelajuan perlahan sehingga ringan dan kembang.Masukkan gula aising dan putar pada kelajuan perlahan sehingga sebati.Tukar kepada kelajuan sederhana putar selama 1-2 minit.Masukkan vanila ekstrak ,kopi ekstrak dan garam.Pukul sebati.Tuang atas brownies tadi.Sejukkan dalam fridge 1 jam.Potong dan sedia diikmati.

Resepi dari thecakemerchant


Layered Mocha Mousse Brownies

Bahan-bahan brownies:
140 g butter dipotong kiub
1+1/4 cawan (250g) gula
1/2 cawan (50g)+6 sudu besar serbuk koko
1/2 sudu teh ekstrak vanila
2 biji telur
1/2 cawan (70g) tepung

Bahan-bahan mocha mousse:
1 cawan (150g) coklat putih
1/4 cawan (60g) mocha coffee
1/2 sudu besar serbuk espresso
3/4 cawan (180g) heavy cream
1 paket gelatin
2 sudu besar air sejuk

Bahan-bahan coklat ganache:
1/3 cawan (50g) milk coklat
1/4 cawan (60g) heavy cream

Cara-cara:
-Panaskan oven 175 celcius.Alas dulang bentuk 4 segi bersaiz 8x8 inci dengan parchment paper.
-Dalam periuk, masukkan butter, serbuk koko,gula dan garam.Masak atas api perlahan hingga semua hancur dan sebati.Alihkan dari atas api.Sejukkan pada suhu bilik 5 minit.Kemudian masukkan vanila dan telur sebiji demi sebiji.Pukul hingga sebati.Akhir sekali masukkan tepung.Gaul sebati dan tuang dalam dulang.Bakar selama 15-20 minit.Sudah masak keluarkan dari oven dan biar sejuk.
-Cara buat mocha mousse: Masukkan coklat putih,serbuk espresso dan mocha coffee kedalam periuk dan panaskan atas api perlahan hingga coklat cair dan sebati.Alihkan dari atas api dan biar sejuk suhu bilik.Dalam bekas kecil masukkan gelatin dalam air sejuk dan ketepikan.Apabila coklat sudah sejuk, masukkan gelatin tadi dalam microwave dan panaskan 10 saat hingga gelatin cair.Masukkan gelatin cair dan coklat putih tadi.Kacau sebati.Dalam bekas lain putar whip cream hingga kembang dan tuang dalam adunan coklat putih tadi.Kacau sebati.Tuang dalam brownies dan ratakan.Sejukkan dalam fridge selama 45 minit.
-Cara buat coklat ganache: Masukkan coklat dalam mangkuk dan ketepikan.Dalam periuk masukkan heavy cream dan panaskan atas api perlahan hinggs terbentuk buih kecil.Alihkan dari atas api dan tuang dalam coklat tadi.Kacau sebati hingga coklat cair sepenuhnya.Biarkan sejuk sebentar kemudian tuang atas mousse tadi.Sejukkan dalam fridge 1 jam.Sedia dinikmati.

Resepi dari the firstyearblog


Salted Caramel Cream Cheese Swirl Brownies

Bahan-bahan karamel:
100g gula
1 sudu besar golden syrup atau light corn syrup
1 sudu besar air
55g unsalted butter, dipotong kiub suhu bilik
3 sudu besar suhu bilik
1/2 sudu teh garam

Bahan-bahan cream cheese swirl:
225g cream cheese,suhu bilik
100g gula
1 biji kuning telur gred A
1 sudu teh ekstrak vanila

Bahan-bahan brownie:
70g tepung
25g serbuk koko
1/2 sudu teh baking powder
1/8 sudu teh garam
115g unsalted butter, potong kiub
115g bittersweet atau semisweet coklat,dicincang
200g gula
2 biji telur gred A, suhu bilik
1 biji putih telur(simpan kuning telur untuk cream cheese swirl nanti)
2 sudu teh ekstrak vanila

Cara-cara:
-Cara buat karamel: Dalam mangkuk tahan panas,masukkan gula,air dan corn syrup/golden syrup.Panaskan dalam microwave selama 6 minit.Setelah 2 minit perhatikan karamel.Jika karamel bertukar warna kepada light amber keluarkan dari microwave.Biarkan karamel terus masak dalam mangkuk hingga terbentuk buih dan karamel bertukar warna kepada dark amber.Apabila sudah mencapai warna dark amber masukkan 4 sudu besar butter, kemudian masukkan 1 sudu besar demi 1 satu sudu besar heavy cream dan garam.Kacau sebati.Jika tidak licin panaskan semula dalam microwave dalam 5-10 saat.Sudah siap ketepikan karamel.
-Cara buat brownie: Panaskan oven 160 celcius.Alas pan bentuk 4 segi dengan aluminium foil.Dalam mangkuk sebatikan tepung,serbuk koko, garam dan baking powder.Dalam periuk, cairkan butter dan coklat atas api perlahan.Kacau hingga sebati.Alihkan dari atas api dan masukkan 1 cawan gula.Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji, telur putih dan vanila.Kacau sebati.Masukkan tepung dan kacau lagi.Jangan terlebih kacau.
-Cara buat karamel cream cheese swirl: Masukkan cream cheese dan 1/2 cawan gula dan putar guna mixer hingga berkrim.Masukkan kuning telur dan vanila.Putar lagi.Kemudian masukkan karamel.Kacau hingga gebu dan ringan.Masukkan separuh adunan brownie tadi dalam acuan dan masukkan separuh adunan karamel cream chesse.Putar guna pisau .Masukkan lagi separuh adunan brownie dan tuang lagi separuh adunan karamel cream cheese.Putar guna pisau.Hentakkan pan atas meja bagi adunan rata.Bakar selama 50 minit.Sudah masak keluarkan dari oven dan sejukkan.Sudah sejuk masukkan dalam fridge dan sejukkan semalaman.Keluarkan dari fridge dan alihkan brownie dari pan.
-Sedia dinikmati.

Resepi dari davidlebovitz


Super Fudgy Brownies

Bahan-bahan:
1/2 cawan (70g) tepung serbaguna
1/2 sudu teh garam
2 sudu besar serbuk koko
6oz unsweetened coklat masakan, dicincang
 1 cawan (225g) butter, dipotong kiub
4 biji telur
1+1/2 cawan (300g) gula
1 sudu besar ekstrak vanila
1 cawan (150g) semisweet coklat cip, dibahagi dua

Cara-cara:
-Panaskan oven 150 celcius.
-Dalam mangkuk, masukkan tepung,serbuk koko dan garam.Ketepikan.
-Dalam periuk, satukan coklat masakan dan butter.Masak atas api perlahan hingga coklat dan butter cair dan sebati.Alihkan dari atas api.Ketepikan.
-Dalam mangkuk lain, pukul telur guna mixer hingga kembang.Masukkan gula dan pukul lagi.Masukkan vanila dan coklat cair tadi.Kacau sebati.Kemudian masukkan bahan kering sedikit demi sedikit.Kacau hingga sebati menggunakan spatula.Masukkan 1/2 cawan coklat cip.Kacau lagi.Tuang kedalam loyang yang sudah dilapik parchment paper bentuk 4 segi saiz 8x8 inci.Tuang lagi 1/2 coklat cip diatas adunan brownies.Bakar selama 45-55 minit.Sudah masak keluarkan dari oven dan sejukkan.Sedia dinikmati.

Resepi dari thefirstyearblog


Buckeye Bars

Bahan-bahan crust:
1 cawan (85g) biskut
6 sudu besar (85g) unsalted butter, dicairkan

Bahan Lapisan peanut butter:
3/4 cawan (190g) peanut butter
225g cream cheese, suhu bilik
1 cawan ( 160g) gula aising
2 sudu teh ekstrak vanila
1 cawan (240g) heavy cream

Bahan Coklat Ganache:
1/2 cawan (75g) coklat masakan
1/4 cawan (60g) heavy cream


Cara-cara:
-Cara buat crust: Masukkan biskut dalam blender dan kisar hingga halus.Tuang biskut hancur dalam mangkuk dan gaul dengan butter cair hingga sebati.Masukkan dalam loyang 4 segi saiz 8 inci atau 9 inci.Tekan dan ratakan biskut.Masukkan dalam fridge selama 30-60 minit.
-Cara buat peanut butter filling: Dalam mangkuk masukkan cream cheese, peanut butter, vanila dan gula.Putar dengan mixer hingga sebati.Dalam mangkuk lain, masukkan heavy cream dan pukul hingga kembang(stiff peaks).Tuang dalam adunan cream cheese tadi dan pukul hingga sebati.Masukkan adunan cream cheese ini kedalam crust tadi.Balut dengan plastik wrap dan sejukkan dalam fridge selama 5 jam.
-Cara buat coklat ganache: Masukkan coklat dalam mangkuk dan ketepikan.Masukkan heavy cream dalam periuk dan panaskan atas api perlahan hingga terbentuk buih kecil.Alihkan dari atas api dan tuang dalam mangkuk berisi coklat tadi.Kacau hingga semua coklat cair dan sebati.Sejukkan pada suhu bilik kemudian tuang atas cheese tadi.Balut semula dengan plastik wrap dan sejukkan dalam fridge hingga coklat ganache keras.Drizzle peanut butter jika mahu.
-Sedia dinikmati.

Resepi dari thefirstyearblog

Brownie Bottom Cheesecake Bar

Brownie yang dilapisi dengan cheesecake.

Bahan-bahan Brownies:
4 oz unsweetened Coklat
3/4 cawan butter
1+1/2 cawan (300g) gula halus
1+1/2 sudu teh vanila ekstrak
1 cawan (140g) tepung serbaguna
1/4 cawan serbuk koko
1/2 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh garam

Bahan-bahan Cheesecake:
675g cream cheese, suhu bilik
1/2 cawan (100g) gula halus
1 sudu teh ekstrak vanila
3 biji telur

Cara-cara:
-Panaskan oven 175 celcius.Alas loyang dengan parchment paper.
-Dalam periuk panaskan dengan api perlahan butter dan coklat hingga cair sepenuhnya.Alihkan dari atas api dan masukkan gula.Kacau sebati.Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji dan vanila.Kacau sebati.Masukkan tepung,serbuk koko, garam dan baking powder.Kacau adunan hingga sebati.
-Tuang dalam loyang dan bakar selama 12-17 minit.Sudah masak sejukkan pada suhu bilik.
- Cara buat cheesecake: Putar cream chesse hingga berkrim.Masukkan gula dan vanila.Putar lagi selama 1-2 minit.Masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar hingga sebati.
-Tuang atas brownies tadi dan ratakan guna spatula.
-Bakar selama 27-37 minit.Sudah masak sejukkan dalam suhu bilik.Kemudian balut dengan plastik wrap dan sejukkan dalam fridge 4 jam atau semalaman.

Resepi dari thefirstyearblog


Cheesecake Brownie Bites

Bahan-bahan brownie:
4 biji telur
1+1/4 cawan (125g) serbuk koko
1 sudu teh garam
1 sudu teh baking powder
1 sudu besar serbuk espresso segera yang dicampur dengan 2 sudu teh air
2 sudu teh vanila ekstrak
2+1/4 cawan (450g) gula
1 cawan (230g) butter,dicairkan
1+1/2 cawan (210g) tepung serbaguna

Bahan-bahan chessecake:
225g cream cheese , suhu bilik
3 sudu besar gula
1 biji telur kuning


Cara-cara:
-Panasan oven 175 celcius.Dalam mangkuk pukul hingga sebati telur,serbuk koko, garam, baking powder, vanila dan bancuhan espresso.
-Masukkan gula dan butter cair sehingga sebati.Masukkan tepung dan kacau sebati.Ketepikan adunan brownie ini.
-Dalam mangkuk lain, pukul cream cheese, kuning telur dan gula hingga sebati.Masukkan dalam piping bag.Potong hujung bag sedikit.
-Sediakan muffin cup dan susjn dalam muffin pan atau boleh juga terus masak dalam muffin pan tanpa muffin cup.Sudukan adunan brownie dalam muffin cup dan paip adunan cheese.Putar guna toothpick atau pisau.Bakar selama 12 minit.
-Sudah masak keluarkan dari oven dan biar sejuk dalam muffin pan dalam 10 minit.Kemudian sejukkan atas redai.

Resepi dari thefirstyearblog

Strawberry Mousse Brownies

Bahan-bahan brownies:
142g butter, potong kiub
1+1/4 cawa (250g) gula
1/2 cawan (65g)+6 sudu besar serbuk koko
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh ekstrak vanila
1/2 cawan (70g) tepung gandum 
2 biji telur

Bahan-bahan strawberry mousse:
1 cawan (150g) coklat putih
1/4 cawan (60g) heavy cream + 3/4 cawan heavy cream
1/2 paket gelatin
1 sudu besar air sejuk
1+1/2 sudu ekstrak strawberry
Pewarna merah

Bahan-bahan coklat ganache:
1/3 cawan (50g) coklat masakan
1/4 cawan (60g) heavy cream


Cara-cara:
-Cara buat brownies: Panaskan oven 175 celcius.Alas loyang saiz 8x8 inci dengan parchment paper.Dalam periuk masukkan butter, gula, serbuk koko, dan garam.Masak atas api sederhana hingga butter cair dan semua bahan sebati.Apabila semua bahan sudah dikacau sebati alihkan dari atas api dan sejukkan suhu bilik dalam 5 minit.Kemudian masukkan ekstrak vanila dan telur sebiji demi sebiji.Pukul hingga sebati.Kemudian masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kacau.Tuang dalam loyang dan bakar selam 15-20 minit.Sudah masak keluarkan dari oven dan biarkan sejuk.
-Cara buat strawberry mousse: Dalam periuk kecil masukkan coklat putih dan 1/4 heavy cream dan masak atas api perlahan
Kacau hingga coklat caif dan sebati.Ini mengambil masa dalam 8 minit.Alihkan dari api dan biar coklat sejuk sebentar.Sementara itu rendam gelatin dalam air sejuk, kemudian masukkan dalam microwave dan panaskan dalam 10 saat.Bila semua gelatin sudah cair masukkan dalam coklat putih tadi.Kacau adunan coklat putih hingga sebati.Masukkan ekstrak strawberry dan pewarna merah.Kacau lagi.Dalam mangkuk lain putar 3/4 whip cream hingga kembang kemudian tuang kedalam adunan coklat putih tadi.Kacau guna spatula.Masukkan adunan ini keatas brownies tadi.Sejukkan dalam fridge selama 30 minit.
-Cara buat coklat ganache: Masukkan coklat dan heavy cream dalam periuk dan masak atas api.Kacau hingga coklat cair sepenuhnya.Kemudian tuang atas strawberry mousse tadi.Sejukkan dalam fridge 1 jam.
- Sedia dinikmati.

Resepi dari thefirstyearblog



Double Reese's Cup Fudge

Bahan-bahan:
16 biji Reese Peanut Butter yang dihancurkan untuk dimasukkan dalam fudge
8 biji Reese Peanut Butter Cup dihancurkan untuk ditabur atas fudge
1 cawan (250g) peanut butter
1 tin susu krimer pekat manis
2 cawan (300g) coklat cip
1 sudu besar shortening, untuk grease loyang

Cara-cara:
-Grease loyang saiz 8x8 inci dengan 1/2 sudu besar shortening.
-Dalam periuk masukkan peanut butter, coklat masakan dan 1/2 sudu besar shortening.Panaskan atas api dengan api sederhana.Alihkan periuk dari atas api dan masukkan susu krimer pekat manis.Kacau sebati.
Biarkan sejuk 3-5 minit.Kemudian masukkan 16 Reese Peanut Butter Cup.Kacau sebati.Tuang dalam loyang.Tabur 8 biji Reese Peanut Butter Cup yang dicincang atas fudge.
Balut dan sejukkan dalam fridge 3 jam.Potong.Sedia dinikmati.

Resepi dari thefirstyearblog


Triple Layer Capuccino Brownies

Bahan-bahan Brownies:
113g unsalted butter
3oz unsweetened coklat, dicincang
1 cawan gula halus
2 biji telur
1 sudu teh vanila
2/3 cawan tepung serbaguna
1/4 sudu teh baking soda
2 oz bittersweet coklat dicincang (atau coklat cip)

Bahan-bahan Espresso Buttercream:
1 sudu teh espresso powder ( instant coffee)
1 sudu besar heavy cream
1+1/2 cawan gula aising
2 sudu besar unsalted butter, suhu bilik

Bahan-bahan Coklat Ganache:
1 cawan bittersweet coklat 
1/3 cawan heavy cream

Cara-cara:
-Panaskan 175 celcius.Alas loyang 8x8 inci dengan parchment paper.
-Dalam periuk, cairkan butter bersama coklat.Alihkan dari atas api dan sejukkan.
-Kemudian masukkan gula.Kacau lagi.Masukkan telur sebiji demi sebiji.Pukul sebati.Masukkan pula vanila.
-Dalam mangkuk lain , kacau tepung dan baking soda.Masukkan tepung dalam adunan coklat caif tadi.Kacau sehingga sebati.
-Masukkan coklat cincang atau coklat cip kedalam adunan.Kacau sebati.Tuang adunan dalam loyang.Ratakan.
-Bakar selama 30 minit.Sejukkan.
- Cara buat espresso buttercream : Kacau sebati instant coffee atau espresso powder dengan heavy cream.Menggunakan mixer putar gula dan butter dalam kelajuan sederhana.Perlahan kelajuan mixer kepada perlahan, masukkan sebatian heavy cream dan espresso tadi.Kacau sebati.Tuang keatas brownies tadi.
-Cara buat coklat ganache: Dalam periuk kecil, panaskan heavy cream bersama coklat atas api perlahan.Kacau sebati hingga coklat cair.Sejukkan dalam suhu bilik.Tuang atas brownies tadi.Sejukkan.

Resepi dari thefirstyearblog

Cadburry Brownies

Rasa brownies yang sedap dengan tambahan Coklat Cadburry Bar di dalam.

Bahan-bahan:
4 oz unsweetened coklat-dipotong kecil
3/4 cawan butter
1+1/2 cawan gula halus
3 biji telur
1 sudu teh vanila ekstrak
1/4 sudu teh garam
1 cawan tepung serbaguna
4.5 oz Cadburry Coklat Bar-dipotong kiub

Cara-cara:
-Panaskan oven 175 celcius.Grease loyang 8x8 inci.
-Dalam mangkuk,masukkan coklat dan butter.Cairkan coklat menggunakan microwave selamz 3-4 minit.Sekali sekala kacau.
-Keluarkan dari mikrowave dan kacau hingga coklat dan butter cair.Masukkan gula,telur, garam dan vanila.Kacau sebati.Kemudian masukkan tepung dan kacau hingga semua sebati.
-Tuang 1/2 adunan kedalam loyang,kemudian tabur Cadburry Coklat Bar yang sudah dipotong kiub.Tuang lagi 1/2 adunan keatas coklat bar .
-Bakar selama 30-35 minit.Alihkan atas redai.Biar sejuk dahulu sebelum potong.

Resepi dari mybakingaddiction


Cheesecake Brownies

Gabungan brownies dan cheese memberi rasa yang tersendiri.

Bahan-bahan Brownies:
6 sudu besar unsalted butter , suhu bilik
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan gula perang
2 biji telur gred A suhu bilik
1 sudu teh vanila ekstrak
1/2 cawan tepung serbaguna
1/4 cawan + 2 sudu besar serbuk koko
1/4 sudu teh garam

Bahan-bahan Cheesecake:
225g cream cheese, suhu bilik
3/4 cawan gula halus
3 biji telur gred A, suhu bilik
2 sudu teh ekstrak vanila

Cara-cara:
-Panaskan oven 175 celcius.Grease loyang 8x8 atau 9x9 inci.
-Dalam mangkuk adunan putar butter dan gula hingga berkrim menggunakan mixer selama 2 minit.Masukkan telur dan vanila.Putar lagi.
-Dalam mangkuk lain masukkan tepung, serbuk koko dan garam.Whisk sebati.Kemudian masukkan kedalam bahan basah tadi.Kacau sebati.
-Tuang adunan kedalam loyang dan bakar selama 15-17 minit.
-Brownies yang sudah masak dikeluarkan dari oven dan disejukkan atas redai.
- Cara buat lapisan cheesecake: Putar cream cheese dan gula hingga sebati.Masukkan telur dan vanila.Pukul lagi hingga sebati.
-Tuang cream cheese ini keatas brownies yang sudah masak dan disejukkan tadi.
-Bakar selama 45-50 minit.Sejukkan dalam suhu bilik sebelum disejukkan dalam fridge 4-5 jam.

Resepi dari mybakingaddiction






Comments

Popular Posts