Tartlets dan Coklat

Fudge Puddles

Bahan-bahan:
1/2 cawan (110g) butter, suhu bilik
1/2 cawan (125g) peanut butter
1/2 cawan (100g) gula
1/2 cawan (110g) gula perang
1/2 sudu teh ekstrak vanila
1+1/4 cawan (175g) tepung serbaguna
3/4 sudu teh baking soda
1/2 sudu teh garam
1 biji telur gred A

Bahan untuk Inti Coklat:
1 cawan (150g) milk coklat cip
1 cawan (150g) semisweet coklat cip
1 tin susu pekat 
1 sudu teh ekstrak vanila
Sedikit kacang tanah dicincang 

Cara-cara:
-Didalam mangkuk pukul butter, gula dan peanut butter hingga berkrim.Masukkan telur dan ekstrak vanila.Pukul  hingga sebati.Didalam mangkuk lain, masukkan tepung,baking soda dan garam.Masukkan sedikit demi sedikit adunan tepung kedalam butter.Pukul sebati hingga bentuk doh.Balut dengan plastik wrap dan simpan dalam fridge selama 1 jam.
-Panaskan oven kepada 160 celcius.
-Keluarkan doh dari fridge dan bentuk bulat sebesar 1 inci dan masukkan dalam  paper cup muffin.Susun dalam muffin pan.
-Bakar selama 14-16 minit atau sehingga keperangan.Keluarkan dari oven dan cepat cepat bentukkan lubang ditengah guna sudu.Sejukkan dalam muffin pan 5 minit kemudian alih atas redai.Sejukkan.
- Untuk fudge filling(inti coklat):cairkan coklat cip menggunakan microwave.Masukkan coklat cip kedalam mangkuk tahan panas dan masukkan dalam microwave.Sekali sekala kacau hingga coklat cair sepenuhnya.Masukkan susu pekat kedalam coklat cair dan kacau hingga sebati.
-Sudukan kedalam cookies tadi.Tabur kacang tanah yang dicincang tadi.
-Simpan dalam bekas kedap udara.

Resepi dari tasteofhome


Chocolate Caramel Tartlets

Resepi ini dapat menghasilkan sebanyak 24 biji tartlets.


Chocolate Caramel Tartlets

Bahan-bahan doh coklat:
115g unsalted butter, suhu bilik
100g gula
1 biji telur gred A
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh ekstrak vanila
110g tepung serbaguna
35g tepung beras (jika tak guna tepung beras, sukatan tepung serbaguna 140g)
50g serbuk koko

Bahan-bahan coklat ganache:
130g bittersweet coklat,dicincang
90ml heavy cream
Sprinkles

Bahan-bahan salted caramel:
115g salted butter caramels
45ml heavy cream

Cara-cara:
-Untuk membuat doh tart,pukul butter dan gula dengan mixer sehingga lembut dan sebati.Masukkan telur,garam dan ekstrak vanila dan pukul lagi.Didalam mangkuk lain, masukkan tepung,tepung beras(jika guna) dan serbuk koko.Campuran tepung ini dimasukkan kedalam adunan butter tadi.Gaul hingga sebati membentuk doh.
-Ambik doh membentuk bulat saiz dalam 2cm dan masukkan kedalam muffin pan.Kemudian tekan dengan ibu jari membentuk lubang ditengah.Masukkan muffin pan ini kedalam fridge dalam 20 minit.
-Panaskan oven 180 celcius.
-Keluarkan doh yang dalam muffin pan tadi dari fridge dan bakar selama 8-10 minit.Sudah masak keluarkan dari oven dan dengan menggunakan sudu ratakan bahagian tepi tart.Keluarkan dari muffin pan dan sejukkan atas redai.
-Cara untuk buat caramel filling:Masukkan heavy cream dan caramel butter ke dalam periuk dan masak atas api perlahan.Kacau sehingga butter karamel cair sepenuhnya dan sebati.Sudukan kedalam tart yang sudah dimasak tadi.
-Cara untuk buat coklat ganache:Masukkan heavy cream dalam periuk kecil dan masam atas api perlahan sehingga membentuk buih kecil.Alihkan periuk dari api dan masukkan coklat cincang.Kacau hingga semua coklat cair dan sebati.Sudukan keatas karamel yang telah diisi dalam tart tadi.Boleh tabur sprinkles jika suka.
-Sedia dinikmati.

Resepi dari davidlebovitz



Chocolate Covered Salted Caramels

Peanut Butter Cup

Bahan-bahan:
454g peanut butter
454g milk coklat
1+1/2 cawan (240g) gula aising
4-6 sudu besar (55-85g) butter,dicairkan
Mini cupcake paper

Cara-cara:
-Masukkan peanut butter dan gula aising kedalam mangkuk.Kacau sebati.Masukkan butter yang telah dicairkan sedikit demi sedikit hingga nampak licin dan sebati.Ketepikan.
-Cairkan coklat dengan kaedah double boiler.
-Susun paper cup dalam loyang, dan sudukan coklat cair tadi kedalam paper cup.Ratakan coklat hingga menutupi tepi paper cup (salutan nipis saja ).Sejukkan dalam fridge selama 5-10 minit.Kemudian paip atau sudukan bancuhan peanut butter tadi kedalam paper cup yang berisi coklat tadi.Tekan peanut butter kedalam sikit dan sudukan coklat cair tadi keatas peanut butter ini.Masukkan semula dalam fridge selama 30 minit.
-Simpan dalam balang dan sedia dinikmati.

Resepi dari radmegan


Comments

Popular Posts